Salgsbetingelser

1. Avtalen

Avtalen bestÄr av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingslÞsningen og eventuelt sÊrskilt avtalte vilkÄr. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, gÄr det som sÊrskilt er avtalt mellom partene foran, sÄ fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjĂžp av varer mellom nĂŠringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er:
Essentiel AS
Sorgenfrigata 24a
0365 Oslo

Org. nr. 832 129 402 MVA

Kundesenter
E-post: kundeservice@essentiel.no

og betegnes i det fĂžlgende som selger/selgeren.

KjĂžper er:
den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det fĂžlgende som kjĂžper/kjĂžperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjĂžper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger fĂžr kjĂžpet ikke har informert om, skal kjĂžper ikke bĂŠre.

Tilbudspris oppgis med en fÞr- og nÄpris samt varighet pÄ tilbudet. FÞrpris beregnes fra den laveste prisen varen har hatt i vÄr kjede siste 30 dager fÞr tilbudet startet, i henhold til prismarkedsfÞringsloven.

4. AvtaleinngÄelse

Avtalen er bindende for begge parter nÄr kjÞperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingslÞsningen i nettbutikken eller i kjÞperens bestilling, og den annen part innsÄ eller burde ha innsett at det forelÄ en slik feil.

5. Betalingen

I samarbeid med Klarna Bank AB (publ), SveavÀgen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, tilbyr vi fÞlgende betalingsmetoder. Betalingen gÄr alltid direkte til Klarna.

Faktura: Forfallsdato er 14 dager fra tidspunktet varene er sendt ut. FakturavilkĂ„rene finner du her. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjĂžperen utstedt ved forsendelse av varen. Merk at faktura blir sendt per epost fra vĂ„r betalingsleverandĂžr Klarna.

Konto: Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir forbrukere mulighet til Ă„ betale sine kjĂžp i mĂ„nedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbelĂžpet. Mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkĂ„r og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.

Kortbetaling: Dersom kjĂžperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, blir kortet belastet ved kjĂžp.

Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkĂ„rene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas
personvernerklĂŠring.

Betalingsfristen informeres om ved bestilling, og fremgĂ„r pĂ„ fakturaen du mottar. 

KjĂžpere under 18 Ă„r kan ikke betale med etterfĂžlgende faktura.

6. Levering

Vi benytter Posten som fraktleverandĂžr pĂ„ alle vĂ„re pakker, og tilbyr levering til postkasse. Alle forsendelser med Posten har sporing. Spor pakken din her.

Posten leverer over hele landet. Ved levering til utleveringssted sÄ vil pakken sendes til den butikken som er nÊrmest deg. Vi sender ikke til Svalbard.

Levering skal normalt skje fra vÄrt lager innen neste virkedag, eller senest 3 virkedager etter mottatt bestilling. Dersom en vare ikke kan leveres pga. manglende lagerbeholdning, vil vÄrt kundesenter kontakte deg for Ä finne en best mulig lÞsning sammen.

VĂ„r transportleverandĂžr Posten vil levere pakken til din postkasse som standard, med mindre praktiske forhold som stĂžrrelse pĂ„ pakke, dekningsomrĂ„de for levering e.l. bestemmer annet. 

Levering er skjedd nÄr kjÞperen, eller kjÞperens representant, har overtatt pakken.

Dersom pakken er kvittert levert fra Posten, men kjÞperen likevel ikke har mottatt den, er det kjÞpers eget ansvar Ä melde fra om dette. Pakken mÄ etterlyses innen 3 virkedager, bÄde til Posten og Essentiel AS sitt kundesenter.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen gĂ„r over pĂ„ kjĂžper nĂ„r kjĂžperen, eller kjĂžperens representant, har fĂ„tt levert pakken i trĂ„d med punkt 6. 

Ved returforsendelse tilbake til Essentiel AS, har avsender (kjĂžperen) risiko for pakken frem til Essentiel AS har mottatt pakken.

8. Angrerett

Merk: Essentiel AS tilbyr 30 dager Äpent kjÞp. Med dette menes at kjÞper kan sende tilbake ordre innen 30 dager etter mottak. Det forutsettes at innholdet er uÄpnet og forsegling ikke er brutt.

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjĂžperen angre kjĂžpet av varen i henhold til angrerettloven.

KjÞperen mÄ gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner Ä lÞpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender pÄ en lÞrdag, helligdag eller hÞytidsdag forlenges fristen til nÊrmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt fĂžr utlĂžpet av fristen. KjĂžper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bĂžr derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner Ă„ lĂžpe:
Ved kjÞp av enkeltstÄende varer vil angrefristen lÞpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

Selges et abonnement, eller innebĂŠrer avtalen regelmessig levering av identiske varer, lĂžper fristen fra dagen etter fĂžrste forsendelse er mottatt.

BestÄr kjÞpet av flere leveranser, vil angrefristen lÞpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 mÄneder etter utlÞpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke fÞr avtaleinngÄelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkÄr, tidsfrister og fremgangsmÄte for Ä benytte angreretten. SÞrger den nÊringsdrivende for Ä gi opplysningene i lÞpet av disse 12 mÄnedene, utlÞper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjÞperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten mÄ varen leveres tilbake til selgeren uten unÞdig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. KjÞper dekker de direkte kostnadene ved Ä returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt Ä opplyse om at kjÞper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjÞperens bruk av angreretten.

KjÞper kan prÞve eller teste varen pÄ en forsvarlig mÄte for Ä fastslÄ varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prÞving eller test av varen gÄr utover hva som er forsvarlig og nÞdvendig, kan kjÞperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi pÄ varen.

Selgeren er forpliktet til Ă„ tilbakebetale kjĂžpesummen til kjĂžperen uten unĂždig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjĂžperens beslutning om Ă„ benytte angreretten. Selger har rett til Ă„ holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjĂžperen, eller til kjĂžper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjĂžpernes rettigheter og frist for Ă„ melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjÞperen eller forhold pÄ kjÞperens side, kan kjÞperen i henhold til reglene i forbrukerkjÞpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjÞpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbefĂžyelser bĂžr meldingen av bevishensyn vĂŠre skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse
KjÞper kan fastholde kjÞpet og kreve oppfyllelse fra selger. KjÞper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medfÞre en sÄ stor ulempe eller kostnad for selger at det stÄr i vesentlig misforhold til kjÞperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjÞper likevel kreve oppfyllelse.

KjĂžperen taper sin rett til Ă„ kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med Ă„ fremme kravet.

Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen pÄ leveringstidspunktet, skal kjÞperen oppfordre selger til Ä levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjÞperen heve kjÞpet.

KjÞper kan imidlertid heve kjÞpet umiddelbart hvis selger nekter Ä levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjÞrende for inngÄelsen av avtalen, eller dersom kjÞperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjÞrende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjÞrende for inngÄelsen av avtalen, mÄ krav om heving gjÞres gjeldende innen rimelig tid etter at kjÞperen fikk vite om leveringen.

Erstatning
KjÞperen kan kreve erstatning for lidt tap som fÞlge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjÞr at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning pÄ avtaletiden, unngÄtt, eller overvunnet fÞlgene av.

10. Mangel pĂ„ varen – kjĂžperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen mÄ kjÞper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil pÄberope seg mangelen. KjÞper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to Är etter at kjÞper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment Ä vare vesentlig lenger enn to Är, er reklamasjonsfristen fem Är.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjĂžperen eller forhold pĂ„ kjĂžperens side, kan kjĂžperen i henhold til reglene i forbrukerkjĂžpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjĂžpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bĂžr skje skriftlig.

Retting eller omlevering
KjĂžperen kan velge mellom Ă„ kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjĂžperens krav dersom gjennomfĂžringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til Ă„ foreta mer enn to avhjelpsforsĂžk for samme mangel.

Prisavslag
KjĂžper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebĂŠrer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom sĂŠrlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjĂžperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjÞperen ogsÄ heve kjÞpet nÄr mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjĂžperens mislighold

Dersom kjÞperen ikke betaler eller oppfyller de Þvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold pÄ selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjÞpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjÞperen. Selgeren vil ogsÄ etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjĂžpet og kreve at kjĂžperen betaler kjĂžpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med Ă„ fremme kravet.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjĂžperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjĂžpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjĂžperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjĂžpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjÞperen ikke betaler kjÞpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjÞpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgÄende varsel, bli sendt til KjÞper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjĂžperen unnlater Ă„ hente ubetalte varer, kan selger belaste kjĂžper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for Ă„ levere varen til kjĂžperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjĂžpere under 18 Ă„r.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjĂžperen rettigheter i tillegg til de kjĂžperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebĂŠrer dermed ingen begrensninger i kjĂžperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjÞperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i trÄd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nÞdvendig for at selgeren skal kunne gjennomfÞre forpliktelsene etter avtalen. KjÞperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nÞdvendig for at selger skal fÄ gjennomfÞrt avtalen med kjÞperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. KonfliktlĂžsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsĂžke Ă„ lĂžse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjĂžperen ta kontakt med ForbrukerrĂ„det for mekling. ForbrukerrĂ„det er tilgjengelig pĂ„ telefon 23 400 500 eller forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan ogsĂ„ brukes hvis du Ăžnsker Ă„ inngi en klage. Det er sĂŠrlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her.